Foto: Gyldendals biblledbibliotek

TOVE DITLEVSEN

12.09.23
Litteraturformidler Katrine introducerer digteren og legenden.

Tove Ditlevsen er så ikonisk at hun knap nok behøver en introduktion, og hendes verselinjer har brændt sig fast i erindringen hos de fleste. Det kan være at en medpassager i toget nynner et par strofer og straks dukker teksten fra digtet Blinkende Lygter op sammen med Anne Linnets stemme. ”.. som spor af erindringen efterladt, mens hjertet fryser og flygter.. ”.

Tove Ditlevsen skrev om hendes samtids tabubelagte emner som psykisk sygdom, sex, misbrug, begær, moderskab og om køn, og når hendes eget liv ramlede, skrev hun allerbedst.

Tove Ditlevsen var både flamboyant og kompromisløs. En af de største kunstnere i dansk litteraturhistorie. Grunden til nutidens store begejstring for hendes forfatterskab skyldes både den litterære kvalitet, men også i høj grad den kønspolitiske dagsorden.

De seneste år har Tove Ditlevsen fået internationalt gennembrud med the Copenhagen Trilogy, som består af de tre erindringsbøger Barndom, Ungdom og Gift, som er udkommet i mere end 30 lande. I 2021 var den på listen i New York Times over årets ti bedste skønlitterære udgivelser i USA.

Hun læste meget og hun

havde ingen

at dele alle sine

tanker med.

Hun gik en del på

værtshus

hun var smuk

som omrids og begyndelser

kan være.

Du finder Tove Ditlevsens citater og lyrik på væggen ved digte på Frederiksværk Bibliotek i september måned, hvor du også kan snuppe et bogmærke og låne digtsamlinger med hjem.

Materialer