Svært ved at læse

Læse- og synshandicappede

Du er ikke afskåret fra at bruge bibliotekerne

Billede af Frederiksværk Bibliotek

Mellem 800.000 og 1,3 mio. voksne danskere har, af forskellige grunde, store problemer med at læse, men bibliotekerne har også tilbud til dem.

Letlæste bøger
Vi har letlæste bøger, både til hyggelæsning og til læsetræning. Der er både fagbøger og romaner i bearbejdet form, både nye og klassikere. Sværhedsgraden er varierende. Bøgerne er idelle til læsetræning for f.eks. læseuvante, ordblinde og fremmedsprogede. Det er også et godt supplement til danskopgaver, hvis du er under uddannelse og ikke er så god til at læse.

Bøger med stor skrift
Hvis du er svagtseende kan det være svært at læse almindelige bøger. Derfor har bibliokerne en samling af bøger med ekstra stor skrift. Det drejer sig hovedsageligt om skønlitteratur og biografier.

Lydbøger
Du kan også få bøger indlæst på cd eller på mp3. Vi køber løbende nye lydbøger, men vores samling er ikke stor nok til at dække behovet, så vi forsøger gerne at skaffe lydbøger fra andre biblioteker. Du kan også låne lydbøger via eReolen.

Internet
Nota er nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder. Når du er meldt ind som bruger på Nota, kan du downloade lydbøger, e-bøger, bøger på punktskrift og punktnoder. Kom ned på biblioteket og få mere at vide.

Få nettet til at tale
IT- og Telestyrelsen har udviklet et program, som hedder Adgang for Alle, som kan hentes gratis fra nettet og installeres på din egen pc. Møder du en tekst, som du har svært ved at læse dig igennem, åbner du blot  programmet, markerer teksten og får den læst op.