Q&A - betaling af gebyr og erstatninger

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af gebyrer og erstatninger.

Har du gebyrer og erstatninger til Halsnæs Bibliotekerne, kan de fra d. 1. april 2022 ses på Mit Betalingsoverblik. Her kan du få et samlet overblik over og betale for alle gebyrer, erstatninger og anden gæld, du måtte have til Halsnæs Kommune.

Hvad er Mit Betalingsoverblik?

Mit Betalingsoverblik er dit digitale overblik over de økonomiske mellemværender mellem dig og Halsnæs Kommune. Mangler du at betale en regning, kan du let og fleksibelt gøre det. Hvis du har gæld, kan du med det samme få den ud af verden. For visse gældsposter kan du desuden selv foreslå en afdragsordning.

Hvordan bruger jeg Mit Betalingsoverblik?

Du kan bruge Mit Betalingsoverblik, når det passer dig. Mit Betalingsoverblik har nemlig åbent hele døgnet via PC, smartphone og tablet. Du bruger blot dit NemID eller MitID til at logge på. Du kan bruge enten dit betalingskort, netbank eller MobilePay til at betale dit udestående. Du kan også melde en fremtidig betaling til PBS Betalingsservice eller MobilePay.

Læs om mere om Mit betalingsoverblik på Borger.dk >>

Hvordan betaler jeg regninger?

Med Mit Betalingsoverblik får du overblik over de regninger og rykkere, som Halsnæs Kommune har sendt til dig. Her kan du også betale den enkelte regning, og du kan melde fremtidige regninger til PBS Betalingsservice eller MobilePay.

Du kan betale regninger i Mit Betalingsoverblik med dit betalingskort, via netbank eller MobilePay.

Kan jeg betale via min bibliotekskonto?

Nej, men fra bibliotekernes hjemmeside eller via Biblioteket-appen vil der være en henvisning til Mit Betalingsoverblik.

Kan jeg se på min bibliotekskonto, når jeg har betalt?

Ja, gebyrer og erstatninger vises og opdateres ved betaling i Mit Betalingsoverblik. (OBS. der kan dog gå op til 72 timer før din betaling opdateres på bibliotekets hjemmeside.)

Hvordan kan jeg betale min regning, hvis jeg ikke har NemID/MitID?

Hvis du ikke har NemID eller MitID, fremsendes et girokort med posten, som kan betales i banken.

Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale?

Bemærk at der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på bibliotekernes hjemmeside (https://bibliotekerne.halsnaes.dk/) og i Biblioteket-appen. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer på din konto, når du logger ind på bibliotekernes hjemmeside (https://bibliotekerne.halsnaes.dk/), selvom du har betalt.

På Mit Betalingsoverblik kan du altid se en opdateret status på dine betalinger til biblioteket og Halsnæs Kommune.

Hvorfor har man valgt den nye betalingsløsning?

Formålet er at samle alle betalinger til kommunen ét sted, således det giver et fuldt overblik over kommunens tilgodehavender og således du kun skal betale mellemværende ét sted.

Kan jeg afdrage på min gæld?

Med Mit Betalingsoverblik kan du let se, om du har gæld til Halsnæs Kommune. Du kan afdrage din gæld på flere måder:

• Du kan betale hele det skyldige beløb på én gang
  • Du kan betale de enkelte gældsposter hver for sig
  • For visse gældsposter kan du selv foreslå en afdragsordning

Kan der komme ekstra gebyrer og renter?

Betaler du ikke den regning, vi har sendt til dig, sender vi en ny regning med et rykkergebyr. Der kan også komme renter på din manglende betaling, så det samlet set bliver dyrere for dig.

Det er derfor en god idé at få betalinger og gæld ud af verden.

Jeg har spørgsmål til årsagen til min regning

Har du spørgsmål til årsagen til din regning, kan du kontakte Biblioteket på bibliotek@halsnaes.dk eller ringe til os i den betjente åbningstid >>

Jeg har spørgsmål til et rykkergebyr

Har du spørgsmål til et rykkergebyr, skal du kontakte Finans i Halsnæs Kommune på mail@halsnaes.dk.

Jeg vil klage over en regning fra biblioteket?

Vil du klage over en regning fra biblioteket, skal du sende en mail til bibliotek@halsnaes.dk

Betalingsfristen vil være gældende selvom du har sendt en anke. Vil du være sikker på ikke at få et rykkergebyr mens du venter på svar, kan du kontakte Finans i Halsnæs Kommune på mail@halsnaes.dk.

Hvorfor er der også andre betalinger på Mit Betalingsoverblik?

På Mit Betalingsoverblik samles alt din gæld til Halsnæs Kommune, så du har et overblik over hvad du har af gæld til kommunen og kan betale alt ét sted.

Hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål til, hvordan du bruger Mit Betalingsoverblik, kan du sende en mail til Finans i Halsnæs Kommune på mail@halsnaes.dk.

Du kan også kontakte Halsnæs Kommune på telefon 47784000 inden for rådhusets åbningstider. Se Mit Betalingsoverblik på Borger.dk>>