Behandling af personoplysninger

Vi passer godt på dine personlige oplysninger på Halsnæs Bibliotekerne

Det er nødvendigt at registrere dine data for at du kan bruge bibliotekernes tilbud.

Vi registrerer disse data:

• CPR-nummer
  • Navn
  • Adresse
  • Mobilnummer
  • Pinkode (de 4 tal krypteret som **** i systemet)

Vi registrerer dine oplysninger i det landsdækkende bibliotekssystem Cicero, som ejes af Kombit og Systematic. I systemet er der adgang til det landsdækkende cpr.-register, som løbende opdaterer adresseændringer.

Halsnæs Bibliotekerne overholder selvfølgelig gældende lovgivning i forhold til registrering af persondata.

Bibliotekerne har en databehandleraftale med vores leverandør Systematic,som sikrer, at dine personelige oplysninger bliver forsvarligt opbevaret. Dine data er tilgængelige i Halsnæs Kommune Bibliotekerne, som er Frederiksværk Bibliotek og Hundested Bibliotek

Hvad bruger vi dine data til?

Når du er registreret, er det kun med det formål, at tilbyde dig adgang til alle bibliotekets tilbud - fysisk og digitalt.

De data som vi videregiver til andre leverandøre, bruger de kun til at give dig adgang til biblioteksrelevante services.

Vi har naturligvis databehandleraftaler med alle nødvendige leverandører, som leverer services til forskellige dele af biblioteksdriften.

Det drejer sig om:

• Brug af selvbetjeningsautomater
  • Adgangskontrolsystem når personalet ikke er til stede
  • Brug af vores hjemmeside: www.bibliotekerne.halsnaes.dk
  • Diverse tilbud om e-medier på vores hjemmeside, f.eks. eReolen, Filmstriben, Faktalink, Infomedia m.fl.
  • Bestilling af materialer fra alle landets biblioteker via: www.bibliotek.dk
  • Adresse, email, mobiltelefonnummer og din digitale postkasse benytter vi, når vi skal give dig besked om:

1. bestilte materialer, der er til afhentning
  2. påmindelser om du snart skal aflevere
  3. hjemkaldelser
  4. regninger
  5. varslinger

I enkelte tilfælde beder vi det konsulentfirma, som vi har databehandleraftale med, om at foretage en brugerundersøgelse.

I disse tilfælde bliver der udtrukket et tilfældigt antal emailadresser, der vil blive forespurgt om at deltage i undersøgelsen.

Brugerundersøgelser bliver kun lavet med henblik på at give dig et bedre tilbud og service

Biblioteksklubben og nyhedsbrevet

Tilmelder du dig biblioteksklubben og klubbens nyhedsbrev, bruger vi din emailadresse til dette formål.

Hvilke data gemmer vi?

• Når du afleverer materialer, du har lånt, gemmer vi oplysningerne i 30 dage. Så kan vi se, hvem der har afleveret evt. skadede materialer.
  • Oplysningerne bliver renset for personlige oplysninger og indgår i vores statistikker. Oplysningerne bliver brugt til generere national biblioteksstatistik i Danmarks Statistikbank.
  • Bruger du bibliotekt, når personalet ikke er der, gemmer vi oplysninger om, hvornår du har logget ind sammen med videoovervågningsbilleder.
  • Halsnæs Bibliotekerne opbevarer og behandler videoovervågning iht. persondataloven og Datatilsynets anbefalinger samt Halsnæs Kommunes retningslinjer for samme.
  • Regler sikrer, at vi opbevarer billederne sikkert, og kun ganske få personer har adgang til registreret gennemsyn. Alle data og billeder bliver generelt slettet efter 30 dage.

Bruger du bibliotekets PC’er eller trådløst netværk?

Bruger du bibliotekernes PC’er, har vi sikret dem så godt som overhovedet muligt. Men hacking handler også om din adfærd. Vi kan derfor ikke garantere, at du ikke kan blive udsat for misbrug af dine data på bibliotekets PC’er.

Vær kritisk, når du bruger computere i det offentlige rum.

For at give så mange brugere som muligt adgang til at bruge alle programmer og apps, er den trådløse gæsteadgang hos Halsnæs Kommune ikke krypteret, og den er at betragte som et åbent usikret hotspot. Det betyder, at data kan blive læst af andre. Det er derfor dit eget ansvar at sikre dine data.

Vær dog opmærksom på hvordan du sender data på nettet. Hvis du sender data på ubeskyttede websider ("http://" adresser), kan de blive læst af andre, medmindre du anvender sider med kryptering ("https://" adresser - markeret med hængelås i status linien)

Halsnæs Kommune Bibliotekerne fralægger sig ethvert ansvar for eventuelle skader, der er forårsaget af det trådløse netværk.

Misbrug, udskrift af din registrering, sletning og klageadgang

Du kan altid bede om at få en udskrift, der viser, hvilke data vi har registreret på dig. Henvend dig til personalet eller skriv til bibliotekerne@halsnaes.dk

Opdager du, at dine data bliver misbrugt af andre, skal du straks give bibliotekt besked. Vi har så mulighed for at spærre dt lånerkort i bibliotekssystemet Cicero og undgå yderligere misbrug.

Du kan til enhver tid blive slettet fra bibliotekssystemet Cicero. Det kræver dog, at du ikke har nogen gæld eller udlån.

Det kræver blot at du henvender dig til personalet med din anmodning.

Mener du ikke, vi bruger og opbevarer dine data på tilfredsstillende vis, kan du til enhver tid henvende dig direkte til biblioteket, eller Halsnæs Kommunes Databeskyttelsesrådgiver på dpo@halsnaes.dk. Husk at skrive til Kommunen via din digitale postkasse.

I øvrigt hører vi gerne fra dig, hvis der er noget du ønsker at få uddybet eller oplyst.