Foto: Kristoffer Vilhelm Pedersen

Oplev havets magi med Havreddertårnet

02.05.24
5 happenings ved havet

I en verden, hvor det synlige ofte stjæler al opmærksomheden, inviterer vi dig til at dykke ned i det skjulte univers under havets overflade: Velkommen til Havreddertårnets første kapitel: PlanktonPower.

Fascinationen ved Det Usynlige

Plankton, gemt under havets overflade, udgør selve hjertet af livet. Disse mikroskopiske væsener binder kulstof og producerer ilt, hvilket er afgørende for vores planet. Vi skylder vores liv til disse usynlige helte, og det er på tide at hylde dem.

PlanktonPower er for alle, der ønsker at opleve noget unikt og samtidig lære om det fascinerende liv i havet.

En Rejse gennem Kystbyerne

Havreddertårnet er inspireret af et livreddertårn; en base for livreddere på stranden. Men i stedet for at fokusere på badegæsternes tryghed, sætter havreddertårnet fokus på havet og havets organismers tryghed og trivsel. I løbet af sommeren 2024 rejser Havreddertårnet gennem fem kystbyer: Hundested, Liseleje, Dronningmølle, Hornbæk og Helsingør. I hver by vil Havreddertårnet berige og forundre i tre dage, før det kulminerer på PASSAGE festival 2024 i Helsingør i starten af august måned.

Oplev PlanktonPower - et unikt og skabende forløb

Havreddertårnets første kapitel PlanktonPower er en interaktiv rejse, hvor du via både kunst, teater og videnskab vil blive guidet gennem en fascinerende oplevelse: Dyk ned i det skjulte liv under havets overflade i vores kunstneriske laboratorium, dernæst kan du udforske planktons mange former i det kreative værksted og støbe dit helt unikke fysiske aftryk. Endelig, afholdes der en fælles handling, hvor din plankton-afstøbning vil blive tilføjet en symbolsk cirkel på stranden.

Værket vokser, og du kan være en del af det

På den tredje dag i hver by samles vi til en festlig afslutning; oplev en fortryllende atmosfære med live-musik, dans og stemmer fra stedet selv, mens den sidste plankton-afstøbning tilføjes cirklen. Planktonformene rejser med os, og cirklen vokser, som et stort kollektivt kunstværk, større og større.

Ses vi igen på PASSAGE festival i Helsingør, hvor du kan opleve den storslåede afslutning på PlanktonPowers rejse?

Praktisk info

Det er gratis at deltage i havreddertårnets aktiviteter. Havreddertårnet kan besøges løbende indenfor åbningstiderne. Der kan dog forekomme ventetid, hvis det maksimale antal af deltagere er opnået. PlanktonPowers forløb er målrettet voksne og børn (5+). Børn under 12 skal være ledsaget af en voksen.

Steder, datoerne & tider

Strand Trekanten, Hundested. I samarbejde med Halsnæs Bibliotekerne
Torsdag d.6. & fredag d. 7. juni: åben for skoler & andre institutioner
Lørdag d. 8. juni Oceans day, kl. 12:00 – 16:00.
Festlig afslutning på stranden lørdag d. 8. juni, kl. 16:00-16:30

Munkeruphus have & strand, Dronningmølle. I samarbejde med Munkeruphus
Fredag d. 14. juni: åben for skoler
Lørdag d. 15. juni & søndag d. 16. juni, kl. 12:00 – 16:00
Festlig afslutning på stranden søndag d. 16. juni, kl. 16:00-16:30

’Museumgrunden’ Kunsthal, Hornbæk. (hjørnet af Kystvej og A. Friis Vej- overfor Det Fedtede Hjørne) I samarbejde med Støtteforeningen Hornbæk Kunsthal
Mandag d. 22. juli til og med onsdag d. 24. juli
Festlig afslutning på stranden onsdag d. 24. juli, kl. 15:00 – 15:30

Liseleje Strand, Liseleje. I samarbejde med Liseleje Borgerforening & Halsnæs bibliotekerne
Torsdag d. 25.juli til og med lørdag d. 27. juli
Festlig afslutning på stranden lørdag d. 27. juli, kl. 15:00-15:30

Gummistranden, Helsingør. I samarbejde med PASSAGE FESTIVAL
Torsdag d. 1. august til og med lørdag d. 3. august.
Stor afslutning på stranden lørdag d. 3. august, kl. 20:30

Havreddertårnet

Havreddertårnet er et flerårigt kunstprojekt som udforsker vores forhold til havet og de skjulte skatte, der gemmer sig deri. Vi ønsker at skabe forbindelser, udvide vores horisonter og fremme en fremtid, hvor naturen får en stemme.

Havreddertårnet er et projekt af Benny Henningsen, billedkunstner og projektleder i Bureau Detours, og Ilon Lodewijks, iscenesætter og kunstnerisk leder af Out Of Office. For mere information besøg vores hjemmeside på whttp://www.havreddertaarnet.dkww.havreddertaarnet.dk

Støttegivere

Havreddertårnet har modtaget etableringsstøtte af EU igennem LAG Gribskov-Halsnæs, Halsnæs Visionspulje, Nordea fonden & Munkeruphus. Udvikling og gennemføring af PlanktonPower er støttet af Statens Kunstfond, Spar Nord Fonden, Helsingør Kommune, Liseleje Borgerforening, Halsnæs Bibliotekerne, Munkeruphus, Støtteforening Kunsthal Hornbæk & Helsingør Teater.

Yderligere info:

Skriv til mail@havreddertårnet.dk eller ring til Ilon på 52688036