Lad biblioteket inspirere!

31.03.20
Halsnæs Bibliotekerne har fået et nyt værktøj i kampen for læselyst – et ”Læsekompas”, der hjælper dig med at finde den næste bog, du har lyst til at læse.

Her kan du finde bøger der er lige noget for dig. Det kan være, fordi de minder om din yndlingsbog, eller fordi de passer til en bestemt stemning, fx ’optimistisk’, ’hårrejsende’ eller ’vemodig’. Du kan prøve selv på laesekompas.dk.

En slags Netflix for bøger

Meningen med Læsekompasset er at give inspiration på en ny måde, også til dig, der ikke ved præcist, hvad du leder efter. Det er lidt, som du måske kender det fra Netflix og lignende tjenester.

Hvis du logger ind, kan du lave lister, fx over bøger, du har læst, dine lister bruger Læsekompasset til at give forslag, der passer lige præcis til dig – på samme måde som Netflix giver dig forslag, fordi du har set en bestemt film eller serie.
Undervejs kan du tilføje bøgerne til en huskeliste, så du ikke glemmer dem igen.

Til forskel fra Netflix kan du dog ikke læse bøgerne direkte på siden. Læsekompasset sender dig videre til eReolen, hvis bogen findes der som lydbog eller e-bog. Når bibliotekerne åbner igen, vil det være muligt at bestille bøger til Frederiksværk- eller Hundested Bibliotek direkte gennem læsekompasset.

Prøv Læsekompas >>

Vi hjælper dig gerne i gang

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kan få glæde af Læsekompasset, hvordan du logger ind eller andet, er du altid velkommen til at spørge på biblioteket. Lige som du selvfølgelig også altid kan spørge personalet om forslag til bøger i det hele taget, i denne tid dog kun på mail.

Du kan skrive til os på bibliotek@halsnaes.dk

Læsekompasset introfilm. Bredformat