Låneregler

For at låne, reservere og forny bøger, musik og andre materialer, skal du være oprettet som bruger.

Du kan blive oprettet som bruger på flere måder:

• Besøge biblioteket i den betjente åbningstid (Husk dit sundhedskort eller anden billedlegitimation)
  • Gå ind på vores hjemmeside og opret dig med NemID

Du skal vælge en 4-cifret pinkode som du kan huske.

Hvis du ønsker det kan du som en service fra Bibliotekerne vælge at få besked, på sms eller mail, 3 dage før du skal aflevere.

Er du under 18 år, skal dine forældre/værge udfylde og underskrive en indmeldelsesblanket.

Giv straks besked, hvis du mister dit sundhedskort/lånerkort, eller har mistanke om at det bliver misbrugt, så vi kan spærre det.

Vær opmærksom på, at du er erstatningspligtig i forhold til beskadigede eller bortkomne materialer, som du har lånt hos os.

Akvariet på Frederiksværk Bibliotek

Få information om, hvordan vi opbevarer og bruger dine data

På Halsnæs Bibliotekerne har vi åbne biblioteker med selvbetjening samt åbningstider med betjening. Du kan få hjælp og vejledning af faguddannet personale i den betjente åbningstid. Find oplysninger om det åbne bibliotek, for at få flere oplysninger om hvordan du hjælper dig selv - i den selvbetjente åbningstid.

Bemærk dog at du skal være fyldt 16 år, for at kunne komme ind i den selvbetjente åbningstid.

Hvor længe kan du låne?

• Låneperioden er normalt én måned
  • Film og kvikbøger har en låneperiode på 14 dage

Hold øje med hvornår du skal aflevere:

• Hold øje med afleveringsdatoen på bibliotekets hjemmeside eller app'en
  • Bemærk at et materiale først er afleveret når det enten er registreret via selvbetjeningsautomaten eller afleveret direkte til personalet i ekspeditionen

Du skal betale et gebyr, hvis du afleverer/fornyer forsent:

Bemærk at pr. 1. januar 2023 er der nye takster:

Takster pr. 1. januar 2023 Voksne Børn u/15 år
1-7 dage 20 kr. 10 kr.
8-30 dage 120 kr. 55 kr.
Over 30 dage  230 kr. 120 kr.

Hvis du skylder mere end 200 kr., bliver du frataget retten til at låne, indtil sagen er bragt i orden.

Når du afleverer materialer, du har fået en regning på (i din eboks) skal du ikke betale for materialet.  Du skal dog betale stadig betale regningsgebyret.

HUSK!  Selvom sms eller mail beskeden om at aflevere, ikke når frem - så er du stadigvæk selv ansvarlig for at aflevere til tiden.

Fra den 1. april 2022 skal du betale dit gebyr eller din erstatning på Mit Betalingsoverblik. Det er ikke muligt at betale på Biblioteket efter denne dato.

Når du vil fornye dine materialer:

• Du kan først forny, 7 dage før du skal aflevere
  • Du kan forny, op til 3 gange
  • Du kan ikke forny, hvis materialet er reserveret af andre
  • Du kan IKKE besvare sms'er fra biblioteket - send en ny til 1910, med teksten "HALSBIB FORNY ALLE"
  • Du kan IKKE besvare hjemkaldelsesmails fra bibliotekerne - gå ind på vores hjemmeside og prøv at forny på "Min side"

Hvis du afleverer på andre biblioteker, end Frederiksværk eller Hundested:

• Er det bibliotek du besøger ikke forpligtet til at tage imod dine materialer og returnere dem til Halsnæs Bibliotek
  • Hvis de gør, blive materialet først registret som afleveret, når vi modtager det
  • Du er selv erstatningspligtig, for evt. bortkommet materiale der bliver afleveret på et bibliotek i en anden kommune

Når du vil reservere:

• Kan du gøre det på vores hjemmeside - søg materialet frem og reserver det
  • Kan du gøre det på www.bibliotek.dk - søg materialet frem, reserver det og du kan så hente det her hos os
  • Kan du henvende dig til personalet - i det betjente åbningstid

Når du har reserveret:

• Får du besked på sms eller mail
  • Et 4-cifret tal er dit afhentningsnummer
  • Du henter selv materialet på "Afhentingsreolen", den er orange på Frederiksværk bibliotek og på Hundested bibliotek, er det reolen op ad den blå væg
  • På reolen står materialerne i afhentningsnummerorden - husk at medbringe dit reserveringsnummer
  • HUSK, at låne materialet i selvbetjeningsautomaten

Erstatning

Du er erstatningsansvarlig for materialet, når du har lånt det, uanset om det bliver væk eller ødelagt.

Biblioteket har ikke ansvaret for skader, der sker i låneperioden.

Skulle uheldt være ude, så kontakt os gerne, så kan vi finde en erstatningspris på materialet, og du undgår yderligere omkostninger

Vejledende priser ved erstatning:

Materialetype Erstatningspris
Bøger 250 kr.
Lydbøger 500 kr.
CD 120 kr.
Film (DVD) 700 kr.
Playstation og wii 650 kr.
PC spil     550 kr
Grammofonplade 250 kr.
Tegneserier 200 kr.
Tidsskrifter 70 kr.