Havet

28.04.23
I maj og juni lader vi havet skylle ind over Frederiksværk Bibliotek

Havet har altid pirret den menneskelige fantasi, trukket i os og kaldt os ud på eventyr og rejser, vakt den dybeste frygt og største fascination. Måske er det også derfor at havet til stadighed er en uudtømmelig kilde til inspiration for kunst og litteratur. Der findes stadig uendelige uudforskede områder i dybet, og der lever væsner og organismer dernede, som vi mennesker ikke kender til endnu.

Det store blå, uendelige hav der omgiver os dækker størstedelen af jordens overflade og er klodens største økosystem. I tidernes morgen opstod livet i ursuppen, og mennesket er stadig tæt forbundet med de store oceaner gennem den altomfattende takt, der forbinder alt levende. Mennesker lever stadig af havet, på havet og ved havet.

Efter det magiske øjeblik, hvor mine øjne åbnede sig i havet,

var det ikke længere muligt for mig at se, tænke, leve som før.

(Jacques-Yves Cousteau)

I Danmark har vi været søfarende siden tidernes morgen, og der er saltvand til alle sider, i Halsnæs er vi aldrig længere end et par kilometer fra havet eller fjorden.

På Frederiksværk bibliotek har vi fra d. 1. maj ladet havet skylle ind over biblioteket, og der er oplevelser for både store og små. Når du træder ind på biblioteket vil du møde elementer fra sejlads, fiskeri, navigation og livet på havet sammen med et udvalg af håndplukket litteratur om havet.

I området for børn har en flok gopler fra dybet taget ophold for en tid, og du kan lægge dig ned, kigge op og lade dig opsluge af deres lange tentakler og drømmende lys fra deres indre. Du kan gå på opdagelse på havbunden, og se om du kan finde krabben, søpindsvinene, muslingen med perlemund, søstjernen og fladfisken.  –og du kan låne de bedste havbøger med hjem, som vi har udvalgt til dig.