Allehelgen

21.05.15
Mindedag - og en uhyggelig fest
I det katolske Danmark fejrede man Allehelgens dag den 1. november. Den blev afholdt som en festdag for de helgener, der ikke havde deres egen dag. På Alle Sjæles dag, den 2. november, mindedes man årets afdøde. Efter reformationen slog man de to helligdage sammen og i dag holdes Allehelgens gudtjenesten altid den første søndag i november.

Halloween er den amerikanske udgave af Allehelgensaften, aftenen inden Allehelgens dag, hvor man med larm og halløj skræmmer det onde i de dødes sjæle bort. I dag forbindes det med uhygge, selv om det lige så godt kunne være sjælefred. De senere år har den amerikanske Halloween-tradition fået tag i danskerne og samtidig er Allehelgen igen kommet i fokus, især i kirkelige kredse.

På Biblioteket har vi bøger hvor du kan lære om traditionerne og blive inspireret til sjove aktiviteter.
Se hvad Halsnæs Bibliotekerne har om Halloween og Allehelgen >>

Gode links hvor du kan lære mere om Halloween og Allehelgen:

Læs mere om den kristne version på Folkekirkens Allehelgen >> og Allehelgen fra Kristendom.dk >>

Lys i mørket

Omkring Allehelgen er det blevet dejligt mørkt om aftenen og så kan man pynte op udenfor med roe-, kål- eller græskarlygter.

Traditionen med at lave græskarlygter er også kommet til Danmark fra Amerika, sammen med Halloween-traditionen. Inden da var det roe- eller kållygter der fik lov at lyse op i efterårsmørket.

Tema skrevet af: Benedicte Reffs