Japanske film på Filmstriben

01.04.22
En vej ind i det japanske går via spillefilmene. Her præsentere vi tre japanske film, som både er interessante og underholdende.

Dette er en anbefaling i serien "Ind i det japanske".
Film er altid en god og hurtig vej ind i en fremmed kultur, som man gerne vil lære at kende.
De tre film i anbefalingen, har været vist på filmfestivalen i Cannes og har alle vundet priser.
Filmene giver et godt indblik i dagens Japan og i de sociale koder, man lever efter.  De tre handler om at være menneske, om at have brug for andre, uanset om man er barn, ung eller voksen. At mennesket er et socialt væsen, som gerne vil være til gavn for andre og bryde den ensomhed, som løber som en rød tråd gennem japanske kunstudtryk og især findes i litteratur og film. Et andet tema, man ofte møder, er spørgsmålet om identitet og familie, og det er, hvad de tre film handler om.

Min søns familie. (2014).

Hvad ville du gøre, hvis du fandt ud af, at dit barn ikke var dit? Gribende og usentimentalt japansk drama om to forbyttede børn filosoferer over arv og miljø.
To forældrepar oplever enhver families værste mareridt. For 6 år siden blev deres sønner forbyttet på fødegangen. Deres dilemmaer er nu, om de skal beholde det barn de har opfostret og troet var deres eget, eller om den biologiske faktor vejer stærkere.
En stærk og gribende film om svære dilemmaer. Blev nomineret til Palme d'Or på Cannes Film Festival 2013, hvor den vandt juryprisen.

Shoplifters. (2018).

En familie i en storby bor tre generationer sammen i et lille hus. Der er moren, faren, bedstemoren, en moster og en søn. Faren har lært sønnen op i at være butikstyv, for som han senere i filmen siger, ”Det er det eneste, jeg kan”. En aften kom forældrene forbi en boligblok, hvor der sidder en lille pige ude på altanen, mens man kan høre de voksne skændes indenfor. Parret får medfølelse med pigen og tager hende resolut med hjem. Nu har familien fået endnu et medlem, men er de en familie, når det kommer til stykket?
Filmen minder om guldpalmevinderen fra 2019 ”Parasite” og er en stærkt underholdende fortælling om mennesker på kanten af samfundet. Har bl.a. fået prisen Den gyldne palme”.

Månen over kirsebærtræerne. (2015).

En film til den tålmodige tilskuer. Et stille, lavmælt drama, hvor et umage trekløver, en ung skolepige, en forretningsdrivende og en ældre kvinde bliver klogere på deres medmennesker med et bageri som omdrejningspunkt. Sentaro bestyrer en lille bagerforretning og en dag kommer en ældre kvinde forbi og spørger, om hun kan få et job. Først afviser han hende pga. hendes alder, men efter at have fået en smagsprøve på hendes evner skifter han mening.
En meget æstetisk film, som kræver tålmodighed, men som giver et spændende kik ind i en verden, hvor mennesker forsøger at finde deres plads i livet. Instruktøren Naomi Kawase har tidligere vundet tre priser på Cannes Film Festivalen.

Filmene kan ses på Filmstriben.

Oprindeligt skrevet af mave, Lejre Bibliotekerne.