20 danske podcasts om litteratur anbefalet af Frederik

23.04.20
Podcasts er i de senere år blevet mere og mere populære. Det afspejler sig også i det danske udvalg af podcasts.

Nu er det ikke bare radioprogrammer, som bliver tilgængelige efter, at de er sendt i radioen. Med podcasts er der kommet et bredere udvalg, som du kan lytte til.

Har du lyst til at dykke mere ned i litteraturen, er podcasts en spændende mulighed. Jeg har her samlet nogle af dem, som du kan finde og lytte til lige nu.

Her har du en oversigt over gode litteraturpodcasts:

Bogfolk

Politikens podcast om litteratur med anmeldelser, interviews og mere.
Lyt til Bogfolk >>

Skønlitteratur på P1

Et kritisk aktualitetsmagasin med nyheder, baggrund, interviews og reportager fra litteraturens verden.
Lyt til Skønlitteratur på P1 >>

Bølgerne

En podcast om litteratur – både danske og udenlandske forfattere.
Lyt til Bølgerne >>

Børnebogcast

Børnebogcast' er en podcast til forældre der savner inspiration til hvad deres børn selv kan læse og til højtlæsning. Produceret af Københavns Biblioteker.
Lyt til Børnebogcast >>

Young AdultS - YAS

Podcast, hvor ungdomslitteraturen diskuteres af dem den er skrevet til. Som lytter vil du derfor komme i godt selskab med Karoline, Astrid og Gertrud - unge der elsker litteratur. Produceret af Københavns Biblioteker.
Lyt til Young AdultS – YAS >>

SCIFI SNAK

Podcast om klassisk science fiction. Handler mest om bøger men af og til også med en film til diskussion.
Lyt til SCIFI SNAK >>

Supersnak

Podcast for tegneseriefans om superhelte med to tidligere tegneserieredaktører ved mikrofonerne, Marvel-Morten — alias Morten Søndergård — og Kim Helt — alias Kim Schou.
Lyt til Supersnak >>

Tegneseriesnak

Lasse og David taler om alt mellem himmel og jord omhandlende tegneserier.
Lyt til Tegneseriesnak >>

Bogklubben

Gyldendal inviterer dig indenfor i bøgernes verden til en samtale om en aktuel bog – og om, hvad bøger egentlig gør ved os. I hvert afsnit vil et skarpt panel af kendte danskere blive sat stævne for at gøre dig klogere på en aktuel bog.
Lyt til Bogklubben >>

Læs den!

Podcast om litteratur. Jeppe H. Nissen og Mads Kamp skiftes til at vælge et litterært værk og mødes derefter for at snakke om det.
Lyt til Læs den! >>

Litteratur

Litteraturudsendelserne i Den2Radio dækker bredt fra oplæsninger, montager og debat om danske og udenlandske klassikere til den nyeste samtidslitteratur.
Lyt til Litteratur >>

Bøger

Litteraturmagasin der omfatter alt godt fra skøn- og faglitteraturen og vil udmønte sig i udsendelser om nye og gamle bøger, forfattersamtaler, præsentationer, oplæsning samt reportager fra den danske litterære scene.
Lyt til Bøger >>

Bogselskabet

Samtaler med forskellige forfattere om deres bøger og det at være forfatter.
Lyt til Bogselskabet >>

Frøkjær og forfatterne

Samtaler med aktuelle forfattere om deres bøger og forfatterskaber.
Lyt til Frøkjær og forfatterne >>

Gyldendal

Forlagsdreven podcast om litteratur med interviews af forfattere.
Lyt til Gyldendal >>

Lit love

Marie Louise Tüxen har inviteret forfattere i studiet til en snak om kærlighed, lyst, vildveje, brud og møder mellem mennesker.
Lyt til Lit love >>

Månedens forfatter

Hver måned inviterer Københavns Hovedbibliotek forfatteren til 'Månedens forfatter' ind til et foredrag. Dette foredrag optages og podcastes, når det er muligt.
Lyt til Månedens forfatter >>

Harry Podcast

Podcast til dig, der er fan af Harry Potter. Hver uge tager Nanna og Amalie dig gennem kapitlerne et for et, hvor de vil dykke ned i karaktererne, temaerne og andre interessante ting, som de kan trække ud fra kapitlet.
Lyt til Harry Pottcast >>

Klassikere genfortalt

Lyt med, når en række kendte danske forfattere gennemgår deres yndlingsklassikere i denne podcast.
Lyt til Klassikere genfortalt >>

Fede fagbøger - med Adam Holm

I ti programmer i løbet af foråret kaster Adam Holm et blik på aktuelle faglitterære udgivelser herhjemme. Han taler med forfattere og anmeldere inden for bl.a. historie, samfund, kultur, sex og gastronomi.
Lyt til Fede fagbøger >>

Hent en podcastapp

De forskellige podcasts kan hentes med en podcastapp som fx Pocket Casts eller Podbean til mobiltelefoner og tablets, eller du kan lytte til dem på en computer. Søg på titlerne og gå i gang med at lytte med det samme og dyk ned i litteraturens verden.

Oprindeligt skrevet af Køge Bibliotekerne.