skov

Naturens Uge

05.09.22
Lån en taske med naturgrej på Halsnæs Bibliotekerne

Fra den 5. september kan man låne en særlig grejtaske på Halsnæs Bibliotekerne. Tasken indeholder udstyr, der gør det muligt at lære om, udforske og undersøge den danske natur.

I uge 36 er det Naturens Uge, og overalt i landet bliver det markeret med offentlige naturoplevelser og friluftsaktiviteter for både børn og voksne.

Halsnæs Bibliotekerne deltager også i den årlige naturuge. Fra den 5. september kan man på biblioteket låne en taske med naturgrej – præcis som man kan låne en bog.

Tasken indeholder bl.a. insektsugere, lupper og en håndfuld bøger, som er fyldt med underholdning og viden om insekter, dyr og planter. Formålet med grejtasken er at give børnefamilier muligheden for at tage ud og lære om naturen på egen hånd.

Halsnæs Bibliotekerne er begejstrede for at kunne understøtte børns forhold til naturen.

Naturens Uge er Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådets årlige mærkedage for oplevelser i naturen. Formålet er at åbne naturen for børn og voksne og inspirere dem til at komme mere ud. Læs mere om Naturens Uge på www.naturensuge.dk

Fakta: Det indeholder grejtasken

• Grejtasken indeholder:
    • 2 stk. undersøgelsesbakker
    • 2 stk. insektsugere
    • 2stk. dåselupper
    • 2 stk. forstørrelsesglas
    • 2 stk. samledåser med låg
    • Håndbogen: ”De små dyrs verden”
    • Højtlæsningsbogen: ”Freddy Frø vil være popstjerne”
    • Højtlæsningsbogen: ”Villads fra Valby – ud i naturen”
    • Højtlæsningshæfterne
      • ”Tutte Tidsel og tidselsommerfuglen”
      • ”Oddi Orm i komposten”
      • ”Sofus og Sally i vandland”
      • ”Bænkebiderne holder flyttedag”.
    • Bamse fra Hjørne Bjørne universet

Se videogennemgang af taskens indhold her

FAKTA: Naturens Uge

• Naturens Uge er Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådets årlige mærkedage for oplevelser i naturen.
  • Formålet er at åbne naturen for børn og voksne og inspirere dem til at bruge naturen endnu mere året rundt.
  • I år Naturens Uge afholdes den 5.-11. september 2022 med offentlige naturarrangementer i hele landet.
  • I løbet af hverdagene deltager skoler og dagtilbud i hele landet.
  • Tidligere gik begivenheden under navnet Naturens Dag. I 2021 blev Naturens Dag udvidet til Naturens Uge.
  • Danmarks Naturfredningsforening oprettede Naturens Dag tilbage i 2004. Siden 2010 har Naturens Dag været et samarbejde mellem Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet.
  • Sidste år deltog 248.000 børn og voksne.
  • Naturens Uge er støttet af Nordea-fonden og 15. Juni Fonden.
  • www.naturensuge.dk kan man læse mere og se en oversigt over alle arrangementer.