Louis Jensen - 100 historier

26.04.21
En stor forfatter døde den 4. marts i år.

LJ har et stort forfatterskab bag sig. Han har skrevet bøger for både børn og voksne. Han har modtaget en lang række priser og har siden 2002 været på Statens Kunstfonds livslange ydelse.

Han præsenteres her som led i Halsnæs Bibliotekernes 100 tema, som kører ved bibliotekerne i april og maj.

LJ har over en årrække skrevet bøgerne ”hundrede historier”, ”flere hundrede historier”, ”hundrede firkantede historier”… osv. Han var inspireret af 1001 nats eventyr og satte sig for at skrive 1000 og én firkantet historie. Det firkantede symboliseres i bøgerne ved at, historien står i en firkant med lige sider – en historie på hver side. LJ har således begået 10 bøger af 100 historier. Og så er der kommet én sidste historie – en ordløs billedbog af Lillian Brøgger med titlen: ”der er ingen ende – Altid en ny historie”. Lillian Brøgger har på forbilledlig vis, lavet en bog der sætter gang i fantasien og som kan være spring bræt til nye fantastiske historier. Der er uanede mængder af historier derude – de skal bare gribes og fortælles.

Det er et stærkt værk LJ har begået – hans historier handler ofte om kampen mellem godt og ondt – om kærlighed og venskab og om naturen og dyrene. Sproget er lyrisk og rummer levende naturbeskrivelser og sansninger. Han er flittig bruger af elementerne jord, luft, ild og vand og så er han også meget optaget af tal.

Hans historier starter altid med ”en første gang…., en anden gang…. En tredje gang…. ” og så fremdeles.

Ære være LJs minde – tak for alle historierne.