Lokal bibliotekshistorie gennem 100 år

18.05.21
Den første nationale bibliotekslov kom i 1920

Inden 1920 var der i mange kommuner små eller lidt større bogforeninger, hvor medlemmerne kunne låne bøger fra samlingen.

Med biblioteksloven blev det lovpligtigt for kommunerne at stille biblioteker til rådighed for borgerne. Bibliotekerne var starten typisk placeret på skolerne.

Kamma Larsen – Melby bibliotek skrev i 1969 et historisk rids:

Fortælling om Melby Biblioteks historie - skrevet af Kamma Larsen d. 29. dec. 1969

Ved kommunalreformen i 1970 blev Melby bibliotek lagt sammen med Frederiksværk og Ølsted biblioteker.

Næste kommunalreform kom i 2007 og her blev Frederiksværk kommune lagt sammen med Hundested. Den nye kommune fik navnet Halsnæs og bibliotekerne hedder Halsnæs Bibliotekerne. Bibliotekerne i Melby og Ølsted blev lagt sammen med skolerne i 2006 og endelig nedlagt i 2010.

I vinduerne på Frederiksværk Bibliotek kan ses tidsbilleder fra 100 års bibliotekshistorie, fundet i scrapbøger i gemmerne.

Kan du fx huske at taget blæste af Hundested Bibliotek i 2015? eller at Biblioteket kom på internettet i 1990’erne?

Under besættelsen fik bibliotekerne besked på at fjerne tyskfjendtlige bøger.

Her kan du læse brevet fra Statens bibliotekstilsyn 1942:

Besked fra Statens Bibliotekstilsyn d. 12. nov. 1941, til de statsunderstøttede biblioteker, om at fjerne tyskfjendtlige bøger