Læs sammen med en læsehund

05.02.24
Har dit barn svært ved at læse? Så kan en læsehund måske hjælpe.

Læsehund er et tilbud til børn, som har brug for fornyet motivation og læselyst.

I samarbejde med Foreningen Læsehunde tilbyder vi et læseforløb:

• På Frederiksværk Bibliotek med vores læsehund: Vaka, der er en Islandsk Fårehund
  • På Hundested Bibliotek med vores læsehund: Luna, der er en Border Collie.

Tilbuddet henvender sig især til børn, der har svært ved at læse og som kunne tænke sig at blive bedre til at læse på en hyggelig og anderledes måde.

Hvad er en læsehund?

En læsehund er en venlig og børneglad hund, der motiverer børn til at læse ved at lytte tålmodigt og interesseret til alverdens historier. En læsehund er godkendt og certificeret til at arbejde på biblioteket med netop denne opgave. Du kan kende Læsehunden på det lilla tørklæde, som den skal have på, når den færdes på biblioteket.

Hvordan kan en læsehund hjælpe?

En læsehund hverken dømmer eller retter på barnet, men tilbyder ro og nærvær, der skaber tryghed og tillid hos barnet. En læsehund er med til at skabe en positiv og anderledes læseoplevelse og resultatet er øget læselyst og selvtillid.

Hvad koster det?

Det er gratis at modtage hjælp fra en læsehund. Vores læsehunde og deres ejere arbejder frivilligt her på biblioteket.

Hvordan foregår det?

Dit barn medbringer selv en bog eller låner en fra biblioteket og læser højt for læsehunden i ca. 20 minutter. Herefter hygger vi med sjove hundeøvelser og tricks. En læsestund varer 30-45 minutter og et læseforløb varer typisk 6 uger og afsluttes med et diplom, når forløbet er slut.

Hvor og hvornår?

Frederiksværk Bibliotek, Torvet 41, 3300 Frederiksværk
Tirsdage i tidsrummet 15.00-17.00

Hundested Bibliotek, Nørregade 61, 3390 Hundested
Dag og tidspunkt aftaler I med Helle og Luna.

Sådan tilmelder du dit barn

Skriv en mail med information om dit barns navn og alder til sjaelland@laesehunde.dk

Vil du vide mere?

Læs mere om læsehundene på Foreningen Læsehundes hjemmeside >>

Du er også velkommen til at kontakte bibliotekerne på bibliotek@halsnaes.dk.