Lærke har været i praktik hos os

11.11.22
Læs om hvilke bøger hun anbefaler og hvordan det har været at være i praktik på et bibliotek

Vi har stillet Lærke seks spørgsmål efter fem dage på biblioteket:

Hvorfor valgte du at være i praktik på biblioteket?

Jeg elsker bøger, at skrive og tale om bøger, at røre ved bøger. Jeg kan ikke få nok af bøger.

Hvordan har det været at være i praktik på biblioteket?

Det har været spændende og jeg har oplevet lidt af hvert. Det er meget bredt det man arbejder med på biblioteket. Jeg har fået masser af indblik.

Hvad har du lært?

Jeg har lært hvordan man hurtigt finder ud af hvad en bog handler om, hvordan man finder den rigtige bog til en læser og hvordan man finder rundt i litteraturen.

Er der noget der har overrasket dig?

Jeg havde ikke forestillet mig at jeg blev sat til at lave en udstilling til formidling i udlånet. Jeg havde mere regnet med at sætte bøger på plads.

Hvad har været sjovest?

Det var ret sjovt at være med til at sende bøger rundt mellem bibliotekerne og at sætte reservationer frem.

Hvilke bøger kan du godt lide?

Jeg kan rigtig godt lide fantasy a la Vildheks, men jeg elsker også fagbøger. Det er vigtigt at man lærer noget. Det gør man faktisk også i Vildheks. Når jeg læser fagbøger kan jeg godt lide at læse om kulturhistorie, mytologi og planter.

Lærke går i "Tieren" på Frederiksværk Gymnasium.

Lærke anbefaler: Vildheks af Lene Kaaberbøl

Vildheks er en bogserie som handler om en 12 årig pige ved navn Clara Ask, som prøver at navigere i hendes nyfundne hekseliv. Bøgernes beskrivelser og billedsprog giver en ekstra følelse af at man er havnet i de vildes verden. Rejser gennem tåger, dyrevenner, prøver der får sandhedens klang til at give ekko gennem huler, skove og fjelde.

Clara vil bare gerne være en normal 12 pige som går i skole og har en ven som hedder Oskar, men efter hun lærer sine kræfter bedre at kende indser hun, at hun vil miste en stor del af hende selv, hvis hun vendte det ryggen.

Sammen med hendes ven Oskar, og Moster Isas lærdom, klarer hun alt hvad der står i vejen for hende, men også med en god sjat kløgtighed.

Bogens sprog er yndigt men let at forstå, den er perfekt for de unge som elsker lidt hekserier uden de komplicerede besværgelser, tryllestave, skinnende og funklende magiske energignister. I bøgerne bruges sanserne, urter og vildsang, til at få magien til at ske. De tager dig med på vildrejserne hvor Clara lærer onde kræfter at kende. De får din fantasi sat godt i gang, men holder også fakta nær din forstand.

Lærke anbefaler noget der minder om Vildheks: Kronborgbanden af Bodil Aline

Hvis man allerede har læst Vildheks, og leder efter noget lignende, så ville jeg anbefale en bogserie ved navn Kronborgbanden, den handler om 5 børn ved navn Sara, Nicolai, Julle, Victoria og Frederik. De første dage af sommerferien afholder de en troskabsprøve, hvor de får udfordringer de skal udføre for at vise deres troskab til banden. Udfordringerne starter ud med at være harmløse, men det eskalerer hurtigt.

Historien begynder først for alvor i bog 2, hvor Sara tager til Island, og med sin nye nabo LB møder Hallfridur som beder dem om, ved hjælp af en eliksir, at rejse tilbage i tiden og hente de originale 16 runer som blev skilt ad og spredt ud over tid og sted. Resten af Kronborgbanden kommer til undsætning og sammen tager de på tidsrejsende eventyr, hvor de opdager nye kræfter og får styrket deres sammenhold.