FN's verdensmål

FN's Verdensmål i børnehøjde

15.08.22
Børnenes verdensmål

Lørdag den 24. september på VÆRK er der oplevelser for børn og barnlige sjæle med FN’s 17 verdensmål som omdrejningspunkt.

Kom og besøg de 4 pavilloner, hvor du kan bygge en bæredygtig drage, tage på verdensmålsskattejagt, lære om genanvendelse af flasker og tage en selfie - lærerige og sjove aktiviteter for hele familien.

Pavillonerne åbner kl 10. på Frederiksværk Bibliotek og det er gratis at deltage.

Workshoppen er en del af bibliotekseventet VÆRK

Lidt mere viden om FN's verdensmål:

FN’s medlemslande vedtog i 2015, verdensmålene for bæredygtig udvikling, som gælder frem til 2030. De 17 verdensmål har 169 delmål og 230 globale indikatorer.

Verdensmålene er den mest ambitiøse aftale for bæredygtig udvikling, som verdens ledere har vedtaget. I begrebet bæredygtig udvikling integreres de tre dimensioner af bæredygtighed: Social, økonomisk og miljømæssig. Med verdensmålene har verdens ledere forpligtet sig til at opnå resultater på fire hovedområder frem mod 2030: At afskaffe ekstrem fattigdom, at mindske ulighed og uretfærdighed, at fremme fred og retfærdighed, og at løse klimakrisen.

Med verdensmålene sigter vi efter at være den første generation, som kan udrydde fattigdom og tackle klimaudfordringerne.

Hvis vi skal indfrie verdensmålene, skal alle dele af samfundet, organisationer, industri, den offentlige sektor, forskere og enkeltpersoner, deltage. Verdensmålene er for alle, og alle skal deltage aktivt i arbejdet, for at vi kan opnå en bæredygtig udvikling på globalt plan.

Verdensmålene er:

• ·      Universelle - hvilket betyder, at de er rettet mod alle verdens lande, og at alle lande bærer et ansvar for at opfylde målene.
  • ·      Integrerede og sammenhængende - hvilket betyder, at forbedringer på et område også hjælper på andre områder, og der er behov for succes på alle områder for
  •        at opfylde målene.
  • ·      Inkluderende - da de er udviklet gennem den mest gennemsigtige og inkluderende proces i FN's historie.
  • ·      Gælder for alle - nøgleordet for verdensmålene er, at alle skal med (Leave no one behind). Verdensmålene skal opnås med særligt hensyn til de svageste mennesker og samfund

Du kan læse mere og blive meget klogere på FN's verdensmål på www.verdensmaalene.dk eller du kan finde en bog/lydbog/ebog om emnet, på biblioteket.

Materialer