Et tilbageblik på Impressionismens malere

07.10.21
Ninna Reidel Henriksen udstiller i oktober måned på Hundested Bibliotek

Ninna fortæller:

"Efter et langt liv på arbejdsmarkedet og nu pensioneret lægesekretær har jeg sideløbende malet i min fritid. Jeg har ikke udstillet før.

Oprindelig havde blomstermotiver min fulde interesse, hvorom jeg modtog undervisning hos Birthe Jerlbæk, der underviste i de gamle teknikker med oliemaling på træ.

Interessen for portrætmaleriet blev vakt ved mit allerførste besøg på Skoagen museet. At stå i den gamle Brøndums spisestue og betragte friserne rundt i rummet og tanken på det liv, der udfoldede sig - kunstnerne imellem og se portrætter af såvel Skagboere som kunstnerene selv.

Efter denne oplevelse blev det til et skift med acryl på lærred, hvilket passer godt til mit temperament. Jeg bliver opslugt af opgaven og kan komme videre i processen i forhold til oliemaling som jo har en længere tørretid.

Blev endvidere undervist i portrætmaling hos Art Space på Kronborg. Har ved selvstudium læst Betty Edwards bøger - At tegne er at se og Farver (Kunsten at blande farver). Interessante og givende bøger, der åbner en verden fuld af muligheder, både hvad angår farvevalg og teknikker.

Mit valg faldt på Laurits Tuxen, Holger Drachmann, Marie og P.S; Krøyer samt Anna og Michael Ancher. Endvidere de franske malere som f.eks. Pierre August Renoir som har malet motiver af personer, blomster, samlingssteder i Paris osv.

Alle kunstnere, der hver især i deres billeder udtrykker og fortolker hverdan/fest og giver os samtidshistorie, såvel i Norden som i Europa i form af deres rejser bl.a. til varmere himmelstrøg"

De 7 udstillede billeder er:

Navn Årstal              Materiale                           Mål
Laurits Tuxen 2020 acryl på lærred 28 x 34 cm