DANSKE KLASSIKERE

02.02.21
Biblioteket skyder i dag et klassikertema i gang, og i denne uge sætter vi fokus på nogle af de store danske klassikere.

Vi har ledt hylderne igennem og fundet et udpluk til dig, som du kan låne på biblioteket eller eReolen. Klassikerne forbliver nærværende, også selvom de har mange år på bagen, de giver både et særligt indblik i værkets samtid, men indeholder ofte problematikker og emner, der stadig er relevante i dag.

STUK

Sært som vi bygger facader, sagde Berg, der i skiftende Belysning sad og saa’ ud over Fortovsstrømmens mange Hoveder. Vi kalker vore Grave, sagde Lange.

I citatet fra Herman Bangs storbyroman Stuk, fremstår byen som en falsk kulisse, bygget på illusion og narreværk. Hovedpersonen er ikke en person, men selve København. Handlingen beskriver Victoria Theatrets skabelse, fremgang og totale deroute i én bevægelse, og selvom den er skrevet i 1887, er den sanselige fortælling af byen som et foruroligende teater og menneskene som statister også rammende i dag.

BYEN EROBRET

Jeg kan lige så lidt nøjes med én mand som med én bog hele mit liv.

Sådan skriver Agnes Henningsen i den energiske og inspirerende roman Byen Erobret: Kærlighedssynder fra 1945. Bogen er ærlig og beskriver i et flydende sprog både pinlige og humoristiske episoder fra årene 1895-1901, hvor Agnes blev skilt, var alenemor til fire børn og samtidig deltog i den litterære elite omkring brødrene Brandes. Det var ikke så lille en bedrift i 1890’erne, og det er heller ikke svært at blive fascineret og imponeret af personen og kvindesagsforkæmperen Agnes Henningsen, når du læser hendes erindringsværk.

LØGNEREN

Over 12 søndage i vinteren 1950 læste skuespiller Pouel Kern ”Løgneren” højt i radioen, og efterfølgende blev den trykt som en føljeton i Berlingske Aftenavis. Sådan startede Martin A. Hansens roman som radioroman.

Mit navn er Johannes Vig. Sig ikke det navn for hurtigt, Natanael. Johannes Vig. Stort har jeg ikke at fortælle dig. Jeg har på fornemmelsen, at der nu vil blive en del ulejlighed på Sandø. At der vil indtræffe noget.

Når du læser Martin A. Hansens Løgneren drages du ind i et øsamfund og en mands arbejde med at finde vej i livet og i sine følelser. Den handler om følelsen af fremmedhed som grundvilkår i tilværelsen. Fortællingen er intim, og skrevet i et sanseligt og flydende sprog. Dagbogsformen udfordres med det twist, at jeg-fortælleren kalder sig selv for ”løgneren”. Men hvem lyver?

SATURN

Du bed mig i tungen og ville ikke tro det bagefter. Du var fuld og forrykt.

Da Henrik Bjelke udgav romanen Saturn i 1974 på forlaget Arena var den et halvt år forinden blevet afvist af Gyldendal, og Henrik Bjelke var rasende. Når man læser Saturn, får man et indblik i, hvorfor den delte forlagsbranchen, for Saturn er et sprudlende og uregerligt romanmonster.

Fortællingen hopper fra sten til sten, rastløst gennem sproget, og det er som at sidde på en karrusel og være en del af et æstetisk syretrip, når man bliver revet rundt i Henrik Bjelkes mytiske og kalejdoskopiske roman om den unge århusianske forfatter i Menton i Frankrig. Han er på ferie med sin kone, men drager på eventyr i homoseksuel mystik og rastløst begær gennem surrealistiske og improviserende fragmenter af springende handling.

LIBERTY

Tropisk varme svøber sig om mig, da jeg træder ud af flyveren – gennem skumringen kan jeg se Kilimanjaros hvide snekrone i det fjerne. Foran den lave lufthavnsbygning hænger en flok sorte mænd og ryger cigaretter ved et par arrede bagagevogne. ”Velkommen til Afrika”, siger far og lægger en hånd på min skulder, så går jeg ned af trinnene.

I Jakob Ejersbos Liberty fra 2009 ankommer 13 årige Christian til Tanzania, hvor hans forældre er udstationeret. Året er 1980 og Afrika svøber sig om ham. Liberty en handlingsmættet fortælling om rodløshed og selvdestruktion, om identitet og drømmen om frihed midt i brutal kynisme. Sekvenser klipper mellem to drenges stemmer. Mellem Marcus og hans afrikanske mættede billedsprog, videre til Christians skarpe rå realisme. Christian mærker Afrikas puls, og vil være en del af den. Men han er en hvid plet i det sorte. Der er små lysende tråde i fortællingen til Hemingway, Conrad og Blixen, og romanen indskriver sig samtidig i historien som en stærk dokumentarisk fortælling om den europæiske tilstedeværelse i Afrika, og Afrikas tilstedeværelse i en ung mand fra Aalborg.

Føler mig løsrevet fra alt. Jeg burde være i Tanzania, men det er som om Tanzania slet ikke eksisterer længere. Og jeg er ingen her – usynlig, anonym.

Bøgerne kan du reservere her på siden eller låne online via eReolen - God læselyst!