7. klassernes læsedyst

10.02.21
Vind en dag med Lyveskole, flødeboller og bøger til hele klassen - det eneste man skal gøre er at.... læse!

Læsedysten er en konkurrence om, hvilken klasse, der læser mest. Både bøger, lydbøger, aviser, tegneserier tæller med. Stillingen gøres op løbende og der tages højde for, at der er forskelligt antal elever i klasserne. Der er fede præmier på spil: En dag med lyveskole, flødeboller og bøger til hele klassen.

Den enkelte lærer bestemmer selv, hvordan man arbejder med Læsedysten i klassen. Om det er noget, der tages meget ind i undervisningen eller om det er noget, eleverne bruger tid på i fritiden.

Læsedysten er ikke bare en konkurrence. Det er også en litteraturformidlingsindsats med målrettet formidling af god litteratur til en målgruppe, hvor læselyst og motivation for læsning ofte begynder at falde. Al formidling i projektet varetages af fagpersoner fra biblioteket – så her er en god mulighed for at både lærere og elever kan få inspiration til læsning.

Lydbøger, tegneserier og aviser tæller også med. Hvis der er blevet lyttet til en bog, googler man den, og finder dens sidetal. Fx på saxo.dk.

Tilmeldingsfristen for 2021 er udløbet!

Kontaktperson: Betina på bevij@halsnaes.dk eller telefon 23 80 46 71.

Lyveskolen

Hans er fortæller og har arbejdet med børn og fortælling i 25 år. Gennem workshops skaber hanfortællinger i samarbejde med børn, hvorefter disse bliver til bandets gakkede sange. Hans grundlagde fortælleteateret BestTellers Scene på Vesterbro i København i 2000. Siden 2003 har han arbejdet systematisk ud fra teorierne om medskabende børnekultur. Fra 2003-2016 har han afholdt og organiseret fortællekonkurrencen Gi en Historie. Han har blandt andet modtaget Børnesagsprisen og Spoken Wordprisen.