200 år (100 x 2 år) med F. M. Dostojevskij

19.05.21
Som led i Halsnæs bibliotekernes 100 tema, der løber i april og maj måned, præsenterer vi Fjodor Mikhajlovitj Dostojevskij.

F.M. Dostojevskij (FMD) var født i 1821 og døde i 1881. Han var uddannet officer. I 1849 blev han dømt til døden for politisk at have støttet revolutionære kredse. I sidste øjeblik blev han benået og sendt 10 år i arbejdslejr i Sibirien. I 1859 vender han tilbage til Skt. Petersborg og herefter producerer han sit kæmpe forfatterskab.

FMD skriver om det gode og det onde. Hans bøger er lange med store persongallerier, der har navne, som er svære at huske fra hinanden og udtale, da de er russiske.

Men der er nerve i romanerne, de indeholder drab og blod, familiefejder, skurkestreger og trekantsdramaer. Broderskaber går i opløsning og der er fadermord på stribe.

FMD’s store romaner er blandt mange andre: Forbrydelse og Straf, Dobbeltgængeren, Brødrene Karamazov, Idioten.

Hans forfatterskab byder på byzantinsk kristendom, et stolt russisk folk, etiske og eksistentielle problemstillinger blandet med trekantsdramaer og blod i rigelige mængder. Der er mange ubesvarede spørgsmål og mange interessante menneskelig problemstillinger. Det er eksistenslitteratur for det moderne og komplekse menneske.

I anledningen af FMD’s 200 år viser Russisk Center for Videnskab og Kultur i København særudstillingen: Dostojevskij i København