Tips og tricks

Her har vi samlet nogle gode råd til, hvordan I kan strukturere jeres bogsnak og få gang i diskussionen.

Drejebog for den gode litteraturdiskussion

Generelle råd

• Lav klare aftaler fra start - om formål og praktiske ting så som hvor skal det være og hvem gør hvad
  • Vælg en ordstyrer, der holder styr på diskussionen. Lad det gå på skift fra gang til gang. Ordstyreren sikrer, at deltagerne bliver hørt, får ordet i rækkefølge og befinder sig godt i diskussionen
  • Ordstyreren - eller en anden i litteraturkredsen - kan forberede sig inden mødet ved fx at læse anmeldelser af bogen eller læse om forfatterskabet
  • Lav en telefon- eller mailliste, så I kan kontakte hinanden om mødedatoer, afbud o.l.

Hvordan får I startet diskussionen?

• Ordstyreren byder velkommen
  • Begynd med en hurtig runde, hvor alle bliver hørt. Lad alle komme med deres første umiddelbare oplevelse af bogen
  • Sådan finder I ud af, hvilke emner i bogen, der interesserer jer - og dem kan I så efterfølgende diskutere

Diskussionsspørgsmål

• Hvad er bogens genre? Fx krimi, biografi/selvbiografi, rejseskildring - eller måske en blanding af forskellige genrer?
  • I hvilken tid og på hvilket sted udspiller fortællingen sig? Er tid og sted vigtige for fortællingen - hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvad er bogens tema/temaer? Hvilke emner tager bogen op?
  • Hvad synes I om sproget? Er bogen godt skrevet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Holder historien? ’Hænger bogen sammen’?
  • Er personerne troværdige? Sker der en udvikling hos dem gennem fortællingen? Hvad synes I om bogens hovedperson/hovedpersoner?
  • Hvad er forfatterens hensigt med at fremstille personerne sådan?
  • Hvordan er relationerne mellem personerne i fortællingen?
  • Miljøet i romanen - er det godt beskrevet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvad tror I, forfatteren vil sige med fortællingen?
  • Har fortællingen relevans for Jer?
  • Ligner bogen andre bøger, I har læst? Hvem skriver også sådan?
  • Hvis I har læst andre bøger af samme forfatter, hvordan placerer bogen sig så i forfatterskabet?

Hvor kan I får inspiration til læseoplevelser?

• Få gode læsetips hos personalet
  • Bliv inspireret af bibliotekernes litteraturkredssæt
  • I kan skiftes til at vælge en bog, så det bliver varieret læsning
  • Læs filmatiserede bøger og se filmen sammen (evt. på bibliotekerne efter aftale eller via Filmstriben)