For voksne

19.02.20
Museumsleder Frank Allan Rasmussen

AFLYST:

J.F. Classen var yderst opmærksom på, at hans arbejdere skulle have tålelige forhold. De skulle have tøj på kroppen, mad og drikke samt tag over hovedet. Det var simpelthen en forudsætning for, at han kunne drive sin store industrielle virksomhed. Noget af det første han byggede på Frederiks Wærk var en række arbejderboliger, blandt andet i Strandgade.

Hans efterfølgere havde samme syn på arbejdskraftens reproduktion. Derfor byggede Anker Heegaard også boliger, det samme gjorde DFJ og sidst, men ikke mindst, Det Danske Staalvalseværk. Det er i dag svært at forstå Frederiksværk uden at kende denne vigtige historie.

Fabrikssamfundet med arbejderboliger kender vi fra det store udland, især England som var Classens forbillede. Foredraget om arbejderne og deres vilkår vil blive garneret med en række af de mange fotos og tegninger, som museets har af disse byggerier. Kom og se med - måske bor du selv i en af de mange boliger.

Der er gratis adgang. Alle er velkomne. Frederiksværkegnens Historiske Forening står for arrangementet. Der kan købes kaffe og kage denne aften.